Seorang pemuda bangun awal pagi untuk solat subuh di masjid. Dia berpakaian, berwudhu dan berjalan menuju masjid. Di tengah jalan menuju ke masjid, pemuda tersebut terjatuh dan pakaiannya kotor. Dia bangkit, membersihkan bajunya, dan pulang kembali ke rumah. Di rumah, dia mengganti baju, berwudhu, dan, sekali lagi, berjalan menuju ke masjid.



Dalam perjalanan kembali ke masjid, dia jatuh lagi di tempat yg sama. Sekali lagi dia bangkit, membersihkan dirinya dan kembali ke rumah. Di rumah, dia sekali lagi mengganti baju, berwudhu dan berjalan menuju ke masjid.



Di tengah jalan menuju masjid , dia bertemu seorang lelaki yang memegang lampu.



Dia menanyakan identiti lelaki tersebut, dan menjawab, " Saya melihat anda terjatuh 2 kali semasai perjalanan menuju ke masjid, jadi saya bawakan lampu ini untuk menerangi jalan anda,' kata lelaki tersebut. Pemuda tersebut mengucapkan terima kasih dan mereka berdua berjalan ke masjid.



Semasa sampai di masjid , pemuda pertama bertanya kepada lelaki yang membawa lampu untuk masuk dan solat subuh bersamanya, tetapi lelaki itu menolak, pemuda itu mengajak lagi hingga berkali-kaliali dan jawapannya tetap sama.



Pemuda itu hairan dan kemudian bertanya, kenapa kamu menolak untuk masuk dan solat?



Lelaki itu pun menjawab, "Aku adalah Syaitan."



Pemuda itu terkejut mendengar jawapan lelaki itu.



Syaitan itu kemudian menjelaskan, 'Saya melihat kamu berjalan ke masjid, dan sayalah yang membuat kamu terjatuh dengan harapan kamu tidak bersembahyang di masjid. Dan ketika kamu pulang ke rumah, membersihkan badan dan kembali ke masjid, Allah memaafkan semua dosa-dosamu.



Saya kemudian membuatmu jatuh untuk kali kedua, bahkan itupun tidak membuatmu berubah fikiran untuk tinggal di rumah, kamu tetap memutuskan kembali ke masjid.



Kerana hal itu, Allah memaafkan dosa-dosa seluruh anggota keluargamu.



Saya khuatir jika saya membuat kamu jatuh untuk kali ketiga, jangan-jangan Allah akan memaafkan dosa-dosa seluruh penduduk desamu, jadi saya harus memastikan bahawa anda sampai di masjid dengan selamat.
masyaAllah..begitu teguhnya iman pemuda ini
P/s: jangan banyakkan alasan utk tidak pergi masjid!!..

0 Orang-orang cute memberi komenn: